maandag 9 november 2020

Wecken in gewone pan

Wecken in gewone pan

In een gewone snelkookpan van liter (Aldi) kan ik één beugelpot van een halve liter kwijt, of een Fido beugelpot van een halve liter plus een Weck pot van een halve liter. Of, met wat kunst- en vliegwerk, twee Weck potten. Dan plaats ik de ene pot onderin de pan en de andere op een kleine verhoging, . Daarvoor moet u wecken met een weckketel of in een grote pan met water.


Dit is zo omdat de jam door het gebruik van de geleisuiker niet geweckt hoeft te worden. Geleisuiker zorgt ervoor dat jam niet bederft. Heeft u alleen gewone suiker of zoetstof, dan kunt u toch jam maken . Wecken van groenten is voor veel mensen een onbekend iets, echter begint het ook steeds meer populair te worden om groenten te wecken.


Met gebruik van een weckketel kunt u uw geoogste of gekochten (seizoens)groenten veel langer bewaren op een simpele. Tegenwoordig wordt wecken weer steeds populairder. Bij wecken wordt voedsel geconserveerd in glazen potten of flessen.


Wecken in gewone pan

Door het voedsel in de glazen potten in een pan met water een bepaalde tijd te verwarmen tot een bepaalde temperatuur (afhankelijk van het voedsel wat geconserveerd moet worden) en daarna af . Je kunt ook in een gewone pan wecken , deden ze vroeger ook ;) Als je maar de juiste tijd en temperatuur aanhoudt. Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel . Inmaken in de glazen potten uit de winkel is heel goed te doen. Na het vullen van de potten met het. Mirabellen, blauwe pruimen en jam daarvan kunt u gemakkelijk in gewone potjes uit de winkel inmaken.


En daar wil ik appelmoes van maken, want ik heb al een appeltaart in de diepvries, en niemand is geïnteresseerd in de appels. Maar ja, dan heb ik een lading appelmoes, en wat moet ik daar dan weer mee? Maar wel jampotten, kan het daar . Anders dan mijn geliefde vriezer kost wecken één keer energie en daarna kan je de potten lang (lees jaren) bewaren.


Wecken in gewone pan

Die gewone groentepotten van de supermarkt. Ik laat ook wel eens de potten in de pan met water staan (als ik bijvoorbeeld erg graag wil gaan slapen) om af te koelen. Een thermometer heeft u ook bij het wecken in een gewone pan nodig, om op de juiste temperaturen te kunnen pasteuriseren.


De kooktijd gaat in op het moment dat het water in de pan de voorgeschreven temperatuur heeft bereikt. Mits de oven van een goede thermostaat is voorzien, kunt u grote hoeveelheden ook in de . Met interesse volg ik dit topic en ben ik eens gaan lezen over wecken. Nu kwam ik in mijn zoek- en leestocht een stukje tegen van de website van het voedingscentrum.


Een hoge druk inmaakketel, in het engels een pressure canner, is een grote pan die je heel gecontroleerd onder druk kunt brengen. Na tien minuten kan je er zeker van zijn dat alle lucht verdwenen is uit de pan. De druk in een gewone snelkookpan is niet te controleren.


Vis de potten de volgende dag pas uit de pan en zet in de voorraadkast. Of schep meteen door de pasta. Juist die oude pannen die niet meer geschikt zijn voor het gewone dagelijkse koken kunnen nog jaren mee in de “inmaakkeuken”. Zet de potjes en dekseltjes vervolgens in een pan en vul deze, tot de potjes en deksels volledig onderstaan, met warm water.


Wecken in gewone pan

Breng het water aan de kook en laat het minuten doorkoken. Zet het vuur uit en laat het water afkoelen. Ontbrekend: gewone De magnificentia politiae amplissimae civitatis Brugarum. Voordat de koelkast zijn intrede maakte, was het inmaken of wecken van voedsel een populaire manier om voedsel goed te bewaren. Niet al het voedsel is geschikt om in.


Gebruik je een gewone grote pan , leg dan een theedoek op de bodem zodat de potten niet direct op de bodem rusten. Sluit de weckpan af en breng .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.