maandag 27 november 2017

Luchtig brood bakken broodbakmachine

Met een broodbakmachine is dit niet anders, al hoef je zelf het kneedwerk niet te doen. We spreken van bloem voor wit brood , (volkoren)meel voor bruin brood. Ik woon in oostenrijk en probeer nederlands zacht brood te bakken. Hier is alles zuurdesembrood wat ik te hard vind. Nu komt het brood er te vaak te compact uit.


Gebruik een tefal bbm en all purpose meel met gedroogd gist.

Sinds een poosje heb ik en broodbakmachine. Als je bij de bakker een brood koopt, is dat luchtig en mals. Zelf gebakken brood is dat niet. Op deze site staan heel veel weetjes. Zoals de deeghaak verwijderen, het uitgestelde.


Bakkerijen, ook biologische, voegen geïsoleerde gluten toe aan het meel om zo een heel luchtig brood te kunnen produceren. Dit is voor de bakkerij ook economisch . Zijn er mensen die het ook met die bloem bakken en wel brood verkrijgen die luchtig en zout genoeg smaakt.

Kunnen jullie hier dan eens zeggen hoeveel van wat? Lekker wit brood uit de broodbakmachine. Verwarm het eventueel kort in de magnetron als het uit de koelkast komt en je meteen wil gaan bakken. Naarmate ik het vaker bak , word ik er ook steeds een beetje beter in.


En ja, als iets goed lukt is het automatisch ook leuker dan wanneer het niet lukt. Het gebeurt dus ook vaker dat ik broodrecepten plaats op . Voeg de gezeefde bloem toe. Stel de stand van de broodbakmachine op normaal witbrood van 7gr met een donkere korstkleur. Die heerlijke geur van versgebakken brood.


Straks hangt die ook in jouw huis, want zelf broodbakken is helemaal niet moeilijk. Om zelf brood te bakken heb je niet veel nodig: bloem, gist, water en een snuifje zout. Een oven of een broodbakmachine.


Desondanks bak ik heel af en toe ook een broodje, als manlief echt te moe of afwezig is. Hierop krijg ik dan standaard commentaar: mijn broden zijn (volgens hem) te luchtig. Nu hou ik persoonlijk wel van . Volkoren en toch luchtig brood.


Dit jaar leer ik nieuwe dingen.

Ook als ik ze niet durf. Cake, taart en desserts bereiden. Taarten en cupcakes decoreren. Brood en gebak invriezen. Hoe bak ik broodjes met een zachte korst?


Bak je deeg iets minder lang, op een hogere temperatuur. In de loop der jaren is mijn manier van broodbakken wel erg veranderd. Eerst bakte ik een aantal jaren in de broodbakmachine.


Maar ik vind het niet luchtig genoeg. Hebben jullie tips voor mij hoe ik mijn brood luchtiger kan maken? Ik bak ook regelmatig ciabattamix van de Lidl. Ze zijn alle geprogrammeerd om het deeg te laten rijzen bij een te hoge temperatuur, doorgaans ca. Dat resulteert in een al te luchtig brood , althans naar mijn smaak.


Ik denk niet dat je, door zelf brood te bakken , veel bespaart: diepvriezer, oven, broodbakmachine enz. Te warm water maakt dat het brood in zakt tijdens het bakken ! Gist zorgt er voor dat het brood rijst. Door te weinig gist rijst het brood niet genoeg. Te veel gist laat het brood te veel rijzen, waardoor het tegen het deksel van de machine aan komt. Gist mag niet in direct contact komen met het zout.


Doe bijvoorbeeld eerst gist . Welke gist kan je het best gebruiken in combinatie met een broodbakmachine ? Hoe lang kan je het bewaren? Het zorgt dat het deeg rijst en het brood luchtig wordt. Gist is verkrijgbaar als verse gist. Die alcohol is wel goed te ruiken tijdens het rijzen van het deeg maar zal tijdens het bakken verdampen.


In dit artikel geef ik je tips bij het gebruik van de broodbakmachine , maar ook de werkwijze van brood (deeg) maken zonder machine, met de handjes dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.